Опис досвіду
роботи вчителя української мови та літератури
Сулими Наталії Іванівни з проблеми" Використання інноваційних технологій на уроках української мови та літератури як засобу формування творчих здібностей учнів"
Урок- це джерело загальної і педагогічної культури вчителя,
мірило його інтелектуального багатства,
показник його кругозору та ерудиції.
На сучасному етапі розвитку нашої держави гостро постає проблема оновлення й перебудови нашої національної системи освіти «як найбільш важливої ланки у вихованні свідомих громадян Української держави» (Державна національна програма «Освіта»). Сучасна епоха – це епоха великих змін, інновацій, епоха інтелекту, глобальних перемін. Саме сучасність продиктована умови життя, пропагує інші цінності, висуває нові вимоги до людини нового покоління.
У
наш час змінюються погляди на освіту і процес навчання. Частим є внесення змін
до програми з предмету. Щоб іти в ногу з часом і постійно задовольняти запити
високоерудованих і допитливих учнів, сучасний учитель повинен
повсякчас самовдосконалюватися, оскільки
залишатися на старих позиціях і зупинятися на досягнутому є
неприйнятним. О. ФАДЄЄВ ЗАУВАЖИВ:
“ Майбутнє наших дітей, майбутнє народу
– в руках учителя."
Особисто для мене важливим є навчання і виховання високо моральних, освічених , інтелектуально розвинених особистостей, які б відповідали запитам сьогодення, якими пишалося б людство. Та на сьогодні мало бути лише теоретично озброєним, а поруч із цим ми маємо повсякчас застосовувати новинки теорії і практики передових педагогів нашої галузі.
Я вважаю, що майбутнє на уроках української мови та літератури за інноваційними технологіями. Тому від самого початку своєї педагогічної діяльність мене зацікавила проблема інтерактивних засобів навчання та їх результативність на уроках словесності. Саме це і зумовило вибір моєї проблемно-методичної теми.
Проблемно-методична тема : "Впровадження інноваційних технологій як засобу формування творчої особистості на уроках української мови та літератури."
"Якщо знання – це капітал, то інновації це нова валюта."- зауважує Кевін Келлі.
Актуальність і перспективність досвіду полягає у :
ü Забезпеченні умов для розвитку творчої особистості
дитини;
ü Сприянні виконання завдань Національної доктрини розвитку
освіти;
ü Сприянні позитивній мотивації учнів до пізнавальної
діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні;
ü Дозволить
гарантувати досягнення певного стандарту освіти;
ü
Забезпечити
особистісно орієнтовану модель навчання;
ü Робити
оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку української мови та літератури.
Мета досвіду:
ü Створити
оптимальні умов для розвитку
творчих здібностей дитини на уроках словесності;
ü Створити
атмосферу співробітництва,
взаємодії вчителя та учня;
ü Розвивати соціальну та громадянську компетентнісь дитини.
За
основу теоретичної бази використовую
праці вітчизняних
та зарубіжних вчених таких як: Г.Сазоненко, В.Бондар, А.Горальського,
А.Маслоу, Л. Пироженко, К.Баханова, В.Гузєєва, Л. Виготського,
О.А. Дубасенюк. У працях вище перелічених осіб
я вбачаю основу теоретичних положень теми над якою працюю. Приміром Л. Виготський писав, що творчість -
це діяльність людини, спрямована на створення нового: чи то речей зовнішнього
світу, чи умовиводів або почуттів, властивих самій людині. Творчість - це діяльність,
яка породжує щось нове, раніше не відоме на основі осмислення вже нагромадженого досвіду
та формування нових комбінацій знань, умінь, продуктів.
- відхилення від
шаблону;
- оригінальність;
- ініціативність;
- високу самоорганізацію;
- працездатність.
Формуванню творчої особистості за допомогою
інтерактивних методів навчання сприяє
дотримання вчителем під час організації навчальної діяльності таких принципів:
- принцип розвитку (передбачає врахування вікових
та індивідуальних особливостей учнів);
- принцип самодіяльності
(має
на меті діяльнісний підхід, за якого учні відчувають себе співучасниками
навчального процесу, а ідеї вчителя повністю оволодівають ними);
- принцип самоорганізації (передбачає спонукання
учнів до організації свого робочого місця, планування роботи по виконанню
навчального завдання, здійснення самоперевірки).
У процесі реалізації цієї технології важливо не
регламентувати діяльність учня, організовуючи процес навчання так, щоб у ньому
були елементи творчості, які передбачають комбінування, аналогізування,
універсалізацію, випадкові видозміни. Стимулюють творчу діяльність учнів вдалий
підбір творчих завдань, використання ігрових моментів та ін.
Розвитку творчої
продуктивної діяльності учнів сприяє використання технологічної схеми уроку, яка містить: підготовчий етап - вчитель розподіляє матеріал на блоки, до
кожного блоку готує 4-5 головних проблемних питань, а щодо кожного питання -
опорні конспекти (не більше однієї сторінки). Кожний конспект містить, як
правило, 3-4 ключові слова-поняття. Урок починають з рейтингового опитування
(на основі нових понять), яке триває п'ять хвилин. Оцінюють відповідь за
п'ятибальною системою. Максимум балів під час такого опитування - 25. Відповіді
мають бути миттєвими, короткими. За опанування матеріалу блоку виставляють
оцінку. Кожен урок має таку структуру:
1)
стартовий рейтинг (5 хв.);
2) оголошення теми, мети, плану уроку;
3) надання учням опорних конспектів, які вивчають
у групах (10хв.);
4) дискусія за змістом вивченого матеріалу за
допомогою опорних конспектів, головних понять (20 хв.);
5) самостійна робота з теми(протягом час, який
залишився)
Часто у роботі вчителі – словесники надмірно використовують
якусь лише одну найулюбленішу педагогічну технологію, та при цьому не помічаючи її "мінусів", не
враховують індивідуальних особливостей
своїх учнів, їх бажання працювати саме за нею. Очевидним є те, що експерименти педагога не
приносять очікуваних результатів, і
вчитель замість задоволення своєю
роботою отримує лише розчарування та повертається до "старої
системи". Вважаю, що сучасному педагогові необхідно вибрати те
"зерно", що дасть змогу створити свою міні-методику розвитку творчої
особистості.
У своїй роботі я користуюся такими заповідями :
1) Кожна
дитина талановита.
2) Кожна
дитина має право на помилку.
3) Кожна
дитина має право на вільний творчий пошук.
У таких умовах педагог повинен бути :
Педагог
Філософ Майстер Психолог
Віра в життя Віра
в дитину Віра в себе
Творча особистість учня полягає у такій моделі:
Єдиним, на мою думку, найефективнішим засобом
досягнення мети є інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід сприяє
розвитку творчої особистості. Створення ситуації успіху, сприятливих умов для
повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу
інноваційних технологій навчання.
Складові
ефективності й успішності уроку з використанням інноваційних технологій як засобу формування
творчої особистості можна зобразити так:
У своїй роботі намагаюся ретельно
самовдосконалюватись. У цьому мені допомагає опрацювання додаткової літератури,
використання інтернет -ресурсів, досвід
колег по кафедрі.
Серед використовуваних мною методів інтерактивного
навчання можна назвати такі:
1."Асоціативний
кущ."
2.Метод проектів.
3." Ажурна пилка."
4.Робота
в парах.
5.Ротаційні
(змінні) трійки.
6."Карусель."
7.
"Мікрофон."
8."Мозковий
штурм."
9.
"Мозаїка."
10.Аналіз ситуації.
11.
Імітаційні ігри.
12.Дискусії.
13.
Дебати.
14. Таблиця "Знаю -Хочу-Дізнаюся."
15.РАФТ "Роль-аудиторія – форма-тема."
16. Літературні гербарії
17. Сенкан.
18. Прогнозування за ключовими словами.
19.Бортові журнали (Що нового знайшов у тексті? Що мені відомо?)
20. Методика" Кубування."
21.Таблиця Донни ОГЛ.
22. Ромашка Блума.
23.Фішбоун.
24.Інсерт.
25.ПМЦ (Едвард де Боно).
26.Лист літературному герою.
27.Ти – мені, я – тобі.
28. Кейс-метод.
29.Літературний турнір.
30. Сенкан.
31.Метод гранування.
32.Кола Вена.
33.Аукціон.
34.Ментальні карти.
35.Прийом " Зигзаг."
36. Шість капелюшків мислення.
Вважаю, що мені теж є з чого порадіти. Адже
мої учні неодноразово здобували перемоги у олімпіадах і конкурсах, працюють над
підготовкою науково-дослідницьких робіт МАН.
Так, приміром мої учениці Світельська Н. є переможцем першого
етапу олімпіади з української мови у
2014 році (1 місце), Хижняк Марина перше місце у 2013 році та учасник районного
етапу олімпіади. Також Хижняк
Марина з власним акровіршем приймала
участь у конкурсі "Я гордий
тим, що українець зроду"і
завдяки цьому змогла побувати на зустрічі з письменником. Та найбільшою
нагородою для мене стала співпраця з
ученицею Доманською Каріною при підготовці науково-дослідної роботи на
тему : "Антонімія у повісті Валерія Шевчука "Білецькі", яка стала переможцем районного етапу конкурсу-захисту та учасником
обласного етапу вище згаданого конкурсу (2013р.). Мої учні Ляховенко Д., Ярмоченко І. також
прийняли активну участь у підготовці районного семінару вчителів – мовників ,
де проявили себе у ролі юних акторів, що виконували ролі з різних літературних
творів(.2014р.) Цьогорічні здобутки: Світельська
Н.зайняла перше місце на олімпіаді з української мови та стала учасником
районного етапу. Також Світельська Н. виборола друге місце у мовознавчому
конкурсі ім. Тараса Шевченка. Учениця 5 –Б классу Артемчук Каріна посіла друге
місце у конкурсі ім. Петра Яцика.
Ці заслуги я, в першу чергу, адресую їм, а не
собі, а віддачі шукаю у повазі, щирому ставленні, творчій співпраці та
взаєморозумінні .

